Attesten en keuringen aanvragen voor je woning


  • Kies uit een energieprestatiecertificaat (EPC-attest), asbestattest, elektriciteitskeuring en stookolietankkeuring
  • Ontvang meteen een inschatting van de prijs, nog vóór je de bestelling plaatst
  • Binnen de 2 werkdagen nemen experten van De Immowinkel contact met je op voor een afspraak
Vraag je attesten en keuringen aan

Vraag in één keer attesten en keuringen aan voor je woning

Ben je van plan om je woning te verkopen, verhuren of renoveren? Dan kan een attest of keuring wettelijk verplicht zijn. Denk bijvoorbeeld aan een energieprestatiecertificaat, asbestattest, elektriciteitskeuring of een stookolietankkeuring. Met KBC Mobile vraag je deze attesten en keuringen in één keer aan.

Weet je niet welke attesten en keuringen je allemaal nodig hebt? Geen probleem! Aan de hand van enkele eenvoudige vragen helpen we je op weg.

Deze dienst wordt aangeboden door onze partner De Immowinkel.

Hoe werkt het?

  1. Beantwoord enkele eenvoudige vragen 
    Vul enkele gegevens in over je woning zoals je adres, bouwjaar en type woning. 
  2. Kies de attesten en keuringen die je nodig hebt 
    Op basis van je antwoorden, krijg je een aanbeveling van de attesten en keuringen die je nodig hebt. Je beslist vervolgens zelf welke je wilt aanvragen. 
  3. Krijg een inschatting van de prijs 
    Je krijgt meteen te zien hoeveel het je zal kosten. Je kunt zelf beslissen of je verder wilt gaan met je bestelling. 
  4. Plaats je bestelling 
    Tevreden? Plaats je bestelling en volg het verloop op met KBC Brussels Mobile. Je hoeft pas te betalen wanneer de expert langsgekomen is. 
  5. Krijg een afspraak met één of meerdere experten 
    Binnen de 2 werkdagen neemt een expert uit je regio contact met je op om een afspraak te maken. In KBC Brussels Mobile. lees je ook hoe je je kunt voorbereiden om het bezoek zo vlot mogelijk te laten verlopen. 
    Handig: Kate stuurt je een herinnering. Zet je meldingen aan zodat je dat bericht zeker krijgt. 
  6. Ontvang je attest of keuring 
    Wanneer de expert je attest of keuring opgemaakt heeft, betaal je de factuur. Daarna kun je je attest downloaden. 
Vraag je attesten en keuringen aan

Wie is onze partner De Immowinkel?

De Immowinkel is een onafhankelijk platform voor de meest voorkomende attesten en certificaten voor je woning. De Immowinkel brengt klanten die attesten en keuringen nodig hebben in contact met een lokale expert, die binnen de afgesproken tijd de opmaak van deze attesten en keuringen in orde brengt. 

Hoe ga je aan de slag?

  1. Open KBC Brussels Mobile en tik op 'Extra diensten' of meld je aan en tik op 'Aanbod'  
  2. Ga naar 'Wonen & energie' en tik op 'Attesten en keuringen'  
  3. Vraag je attesten en keuringen aan 

Er zijn nog meer extra diensten voor je woning

KBC Brussels Mobile zit vol extra diensten. Zo kun je met KBC Brussels Mobile ook je renovatiebudget berekenen met Setle of een offerte voor je renovatie aanvragen via onze partner Impact. Benieuwd hoe je energie kunt besparen met je woning? Ontdek alles over energiezuinig renoveren.

Veelgestelde vragen

Via de extra dienst ‘Attesten en keuringen’ in KBC Brussels Mobile vraag je vlot attesten en keuringen aan die je nodig kunt hebben bij verkoop, verhuur of renovatie van je residentieel vastgoed*. Onze partner De Immowinkel brengt je in contact met een betrouwbare expert in jouw regio, die binnen de afgesproken tijd de opmaak van je attesten en keuringen voor je in orde brengt. 
 
Momenteel kun je de volgende attesten en keuringen aanvragen: 

  • Energieprestatiecertificaat (EPC-attest) 
  • Asbestattest 
  • Keuring elektrische installatie 
  • Stookolietankkeuring 

*De extra dienst is voornamelijk gericht op residentiële woningen. Klein niet-residentieel vastgoed is ook mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een kapperszaak of een kantoor in een woning. Voor groter niet-residentieel vastgoed zoals bedrijfskantoren of magazijnen kun je deze extra dienst niet gebruiken. 

Renoveren 
Na renovatiewerken heb je in de meeste gevallen een elektriciteitskeuring, gaskeuring en energieprestatiecertificaat nodig. 
 
Verkopen 
Ben je van plan om je woning te verkopen? Dan ben je wettelijk verplicht om een elektriciteitskeuring en energieprestatiecertificaat (EPC-attest) voor te leggen, en ook een asbestattest als je woning vóór 2001 gebouwd is. 

Daarnaast moet je in het bezit zijn van een bodemattest, het stedenbouwkundig uittreksel, het postinterventiedossier, het kadastraal plan en de gegevens rond overstromingsgevoeligheid. 
 
Verhuren 
Als je je woning wilt verhuren, ben je wettelijk verplicht om een elektriciteitskeuring en energieprestatiecertificaat (EPC-attest) te hebben. Daarnaast moet je in het bezit zijn van een bodemattest, postinterventiedossier en conformiteitsattest. 

EPC staat voor energieprestatiecertificaat. Dit attest toont aan hoe energiezuinig een gebouw is. Een energieprestatiecertificaat is verplicht voor alle woningen. 

De bedoeling van zo’n certificaat is om woningen gemakkelijker met elkaar te kunnen vergelijken op het vlak van energieprestaties. Soms heb je een EPC-attest ook nodig voor een premie, subsidie of korting op je lening zoals bij de hypothecaire lening van KBC Brussels. 

Een asbestattest beschrijft welke materialen of onderdelen van het gebouw asbest bevatten, wat de staat van het asbest is en hoe het veilig gebruikt of verwijderd kan worden. 

Sinds november 2022 is een asbestattest verplicht wanneer je een woning verkoopt die vóór 2001 gebouwd is. Enkel een gecertificeerd asbestdeskundige mag het onderzoek uitvoeren en het bijbehorende attest opmaken. 

Defecten in een elektrische installatie kunnen ernstige risico’s met zich meebrengen. Daarom moet je je elektrische installatie verplicht laten controleren. Tijdens deze keuring wordt nagegaan of je elektrische installatie voldoet aan de voorschriften van het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI). Een erkend keurder moet de controle uitvoeren.  
  
Een keuring is verplicht bij:  

  • Ingebruikstelling (vóór je de installatie in gebruik neemt)  
  • Een belangrijke wijziging of uitbreiding van de installatie  
  • Verzwaring van de aansluiting  
  • Verkoop van een woning met een oude installatie 

Gebruik je voor de verwarming van je woning een stookolietank? Dan gelden er enkele wettelijke verplichtingen. Zo wil de overheid de kans op grondwater- of bodemverontreiniging zo klein mogelijk houden. 

Een stookolietank moet je na de plaatsing, maar vóór de ingebruikname laten controleren. Ook wanneer je de tank gebruikt, moet je hem regelmatig laten controleren. Hoe vaak dat moet, hangt af van het volume van de tank, de plaatsing ervan (ondergronds of bovengronds) en de ligging (binnen of buiten de waterwingebieden en beschermingszones). Hieronder een beknopt overzicht. 
 
Tank voor de opslag van minder dan 5.000 kilo stookolie (minder dan 6.000 liter): 

  • Een ondergrondse tank moet je om de 5 jaar laten controleren. 
  • Een bovengrondse tank moet na de ingebruikname niet meer gecontroleerd worden als hij niet ouder is dan 1 maart 2009. Gebruikte je de tank wel al voor die datum? Dan bepaalt de ‘datum voor volgende controle’ op het laatste onderhoudsattest of er nog controle nodig is. 

Tank voor de opslag van 5.000 kilo stookolie of meer (6.000 liter of meer): 

  • Een ondergrondse tank moet je om de 2 jaar beperkt en om de 15 jaar grondig laten controleren. 
  • Een bovengrondse tank moet je om de 3 jaar beperkt laten controleren. 
Vraag je attesten en keuringen aan

Kredietvorm: hypothecair krediet met onroerende bestemming. Onder voorbehoud van goedkeuring van je kredietaanvraag door KBC Bank NV. Kredietgever: KBC Bank NV, Havenlaan 2, 1080 Brussel, BTW BE 0462.920.226, RPR Brussel – FSMA 026.256A