Is mijn idee een gat in de markt?

Is mijn idee een gat in de markt?

Laten we maar meteen eerlijk zijn: helemaal zeker over dat gat ben je nooit. Sommige fantastische ideeën blijken in de realiteit niet te werken, ingevingen waar iedereen ‘mwah’ bij dacht, worden big business. Onderstaande is dus een leidraad, niet meer dan dat. Laat het zeker geen rem zijn als je toch overtuigd bent van je briljante inval. Samenvatting van dit artikel: het komt erop aan te testen of je idee zal aanslaan, zonder meteen een onderneming te starten. Dat kan op een aantal manieren, passief en actief.

Bekijk de concurrentie

Concurrentie onderzoek

Misschien denk je dat je een uniek product of dienst gevonden hebt. Dat kan, maar waarschijnlijk is het niet zo... Er is al zoveel op de markt dat er wellicht al iets gelijkaardigs bestaat. Dat hoeft geen probleem te zijn. Het unieke zit ‘m veel meer in de uitwerking dan in het idee zelf. Veel belangrijker dan de enige en eerste te zijn, is dat je je bedrijf een smoel weet te geven. Bovendien is het ook helemaal niet erg dat er naast jou nog mensen bezig zijn met hetzelfde idee.

Kijk bijvoorbeeld naar het succes van maaltijdboxen. Intussen zijn er verschillende spelers op de markt die het allemaal goed doen, maar weet jij nog wie de eerste was? Wellicht niet, wat betekent dat het gewoon niet belangrijk is. Wel cruciaal is dat je weet wat er bestaat. Door de concurrentie in te schatten krijg je al een idee van de markt en kun je je eigen product beter aanpassen daaraan. Onderzoek ook hoe het eraan toe gaat in jouw branche: wat zijn de trends? Hoe doen bedrijven in die branche het? Groeien ze sterk of is het net een moeilijke markt? Wie zijn hun klanten?

Deel je idee

Een goed idee wil je wellicht angstvallig geheim houden, omdat je bang bent dat iemand anders ermee gaat lopen. Nochtans is het delen van je idee net heel slim. Je krijgt heel directe feedback en het helpt om je idee uit te bouwen. De kans dat iemand anders ermee gaat lopen, is eigenlijk klein. Jij zit sowieso al verder in het proces doordat je eerst bent. Daarnaast is het helemaal niet zo erg dat een concept op hetzelfde moment ook door anderen wordt uitgewerkt. Je zal alleen een manier moeten vinden om je te onderscheiden van de concurrentie.

De boodschap is dus: share! Vertel mensen over je plannen, kijk naar hun reactie, vraag hun feedback. 

Doe een SWOT-analyse

swot analyse

SWOT staat voor Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Treats. Een analyse van de sterktes en zwaktes van je product met andere woorden. Zo’n analyse is geen heilige graal. Sommigen noemen het zelfs overroepen omdat het zo makkelijk te manipuleren is: er zijn altijd wel zwaktes of bedreigingen te bedenken die wel meevallen, waardoor je jezelf dus een rad voor de ogen draait. Een swot-analyse heeft enkel zin als je ook bloedeerlijk bent. Durf de zwaktes te benoemen, sluit je ogen niet voor bedreigingen en verzin geen sterktes die er niet zijn. Wees vooral zo concreet mogelijk en gebruik je analyse om je product te verbeteren of aan te passen.

Omschrijf je doelgroep

Probeer een beeld te geven van wie je product of dienst straks zal gebruiken. Wees zo specifiek mogelijk, ‘vrouwen van 10 tot 90’ is echt niet concreet genoeg. Een goed omschreven idee van je doelgroep? Ga dan na of die doelgroep groot is, makkelijk bereikbaar, aanwezig in jouw regio... Zo krijg je een helder beeld van je potentiële klanten.

Dat je je doelgroep heel specifiek omschrijft, hoeft trouwens niet te betekenen dat er straks niemand daarbuiten voor je product kiest. Het gaat er vooral om te omschrijven hoe het leeuwendeel van je klanten eruit zal zien.

Test het echt

Dè manier om te weten of iets zal aanslaan, is een steekproef te houden. Dat kan – dankzij internet – heel eenvoudig. Gaat het om een dienst die je aanbiedt, dan is het zo mogelijk nog makkelijker. Stel een testteam samen uit kritische vrienden en familie, en vraag hen achteraf een aantal vragen te beantwoorden. Vraag ook zeker hoeveel ze bereid zijn te betalen voor een dienst als de jouwe. Ga je iets verkopen, dan kun je misschien een kleine webshop opzetten en dat aan een select publiek laten weten.

Durf het toch

Voor alle goede ideeën geldt ook: vaak weet je pas achteraf dat het een goede vondst was. Mark Zuckerberg wist niet op voorhand dat zijn ideetje – Facebook – zo’n effect zou hebben, en ook de uitvinder van de bic kon niet vermoeden dat zijn merknaam het woordenboek zou halen. Ondernemen blijft altijd een beetje een sprong in het diepe. Haal dus diep adem, mix een portie lef met een dosis berekende risico’s, en spring...

Hoe doe ik aan prospectie?

Prospectie is een must om nieuwe klanten te winnen. Hoe begin je eraan? En wat is de meest succesvolle manier? Een samenvatting.
Hoe doe ik aan prospectie?

Waarom een goede boekhouding bijhouden?

Facturen opstellen, betalingen innen, offertes maken, contracten archiveren, … Bij een bedrijfsboekhouding komt veel kijken. Voor ondernemers is de financiële administratie soms een uitdaging. Gebeurt dit niet op de juiste manier, dan stoot je vroeg of laat op problemen. Hieronder 4 redenen om een gestructureerde boekhouding bij te houden.
Waarom een goede boekhouding bijhouden?

Hoe vraag ik een btw-nummer aan?

Een van de eerste formaliteiten bij het opstarten van een onderneming is het inschrijven bij de KBO (Kruispuntbank van Ondernemingen). Bij die inschrijving krijg je een ondernemingsnummer toegewezen. Dat ondernemingsnummer moet je activeren als btw-nummer.
Hoe vraag ik een btw-nummer aan?

Hoe organiseer ik mijn bedrijfsadministratie?

De papierstapel in je bedrijf wil je zo overzichtelijk mogelijk organiseren. Hoe je dit het best aanpakt? We gidsen je met plezier.
Hoe organiseer ik mijn bedrijfsadministratie?