Bekijk de concurrentie
Misschien denk je dat je een uniek product of dienst gevonden hebt. Dat kan, maar waarschijnlijk is het niet zo... Er is al zoveel op de markt dat er wellicht al iets gelijkaardigs bestaat. Dat hoeft geen probleem te zijn. Het unieke zit ‘m veel meer in de uitwerking dan in het idee zelf. Veel belangrijker dan de enige en eerste te zijn, is dat je je bedrijf een smoel weet te geven. Bovendien is het ook helemaal niet erg dat er naast jou nog mensen bezig zijn met hetzelfde idee.
Kijk bijvoorbeeld naar het succes van maaltijdboxen. Intussen zijn er verschillende spelers op de markt die het allemaal goed doen, maar weet jij nog wie de eerste was? Wellicht niet, wat betekent dat het gewoon niet belangrijk is. Wel cruciaal is dat je weet wat er bestaat. Door de concurrentie in te schatten krijg je al een idee van de markt en kun je je eigen product beter aanpassen daaraan. Onderzoek ook hoe het eraan toe gaat in jouw branche: wat zijn de trends? Hoe doen bedrijven in die branche het? Groeien ze sterk of is het net een moeilijke markt? Wie zijn hun klanten?
Deel je idee
Een goed idee wil je wellicht angstvallig geheim houden, omdat je bang bent dat iemand anders ermee gaat lopen. Nochtans is het delen van je idee net heel slim. Je krijgt heel directe feedback en het helpt om je idee uit te bouwen. De kans dat iemand anders ermee gaat lopen, is eigenlijk klein. Jij zit sowieso al verder in het proces doordat je eerst bent. Daarnaast is het helemaal niet zo erg dat een concept op hetzelfde moment ook door anderen wordt uitgewerkt. Je zal alleen een manier moeten vinden om je te onderscheiden van de concurrentie.
De boodschap is dus: share! Vertel mensen over je plannen, kijk naar hun reactie, vraag hun feedback.
Doe een SWOT-analyse
SWOT staat voor Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Treats. Een analyse van de sterktes en zwaktes van je product met andere woorden. Zo’n analyse is geen heilige graal. Sommigen noemen het zelfs overroepen omdat het zo makkelijk te manipuleren is: er zijn altijd wel zwaktes of bedreigingen te bedenken die wel meevallen, waardoor je jezelf dus een rad voor de ogen draait. Een swot-analyse heeft enkel zin als je ook bloedeerlijk bent. Durf de zwaktes te benoemen, sluit je ogen niet voor bedreigingen en verzin geen sterktes die er niet zijn. Wees vooral zo concreet mogelijk en gebruik je analyse om je product te verbeteren of aan te passen.
Omschrijf je doelgroep
Probeer een beeld te geven van wie je product of dienst straks zal gebruiken. Wees zo specifiek mogelijk, ‘vrouwen van 10 tot 90’ is echt niet concreet genoeg. Een goed omschreven idee van je doelgroep? Ga dan na of die doelgroep groot is, makkelijk bereikbaar, aanwezig in jouw regio... Zo krijg je een helder beeld van je potentiële klanten.
Dat je je doelgroep heel specifiek omschrijft, hoeft trouwens niet te betekenen dat er straks niemand daarbuiten voor je product kiest. Het gaat er vooral om te omschrijven hoe het leeuwendeel van je klanten eruit zal zien.
Test het echt
Dè manier om te weten of iets zal aanslaan, is een steekproef te houden. Dat kan – dankzij internet – heel eenvoudig. Gaat het om een dienst die je aanbiedt, dan is het zo mogelijk nog makkelijker. Stel een testteam samen uit kritische vrienden en familie, en vraag hen achteraf een aantal vragen te beantwoorden. Vraag ook zeker hoeveel ze bereid zijn te betalen voor een dienst als de jouwe. Ga je iets verkopen, dan kun je misschien een kleine webshop opzetten en dat aan een select publiek laten weten.
Durf het toch
Voor alle goede ideeën geldt ook: vaak weet je pas achteraf dat het een goede vondst was. Mark Zuckerberg wist niet op voorhand dat zijn ideetje – Facebook – zo’n effect zou hebben, en ook de uitvinder van de bic kon niet vermoeden dat zijn merknaam het woordenboek zou halen. Ondernemen blijft altijd een beetje een sprong in het diepe. Haal dus diep adem, mix een portie lef met een dosis berekende risico’s, en spring...