Ben je een autoliefhebber en droom je van een toffe oldtimer?
Wat dacht je van een hip splitbusje? Of wil je met het ganse gezin cruisen in een Amerikaanse slee? Of hou je meer van de paardenkracht van een ‘muscle car’? Het aanbod aan oldtimers is zeer ruim. En dankzij de recente Belgische oldtimerwetgeving geniet je nu nog meer dan vroeger van je favoriete ouwe wagen!
Wat is nu eigenlijk ‘een oldtimer’?
In België is er sinds 2013 een nieuw statuut voor oldtimers. Dat oldtimerstatuut bepaalt dat je elke auto van 25 jaar of ouder kunt inschrijven als oldtimer. Bij de aankoop moet je de wagen laten keuren als oldtimer. Deze keuring is een stuk beperkter dan de gewone technische keuring voor dagelijks gebruik. Je auto krijgt dan een kenteken dat met de letter ‘O’ begint.
Sinds 20 mei 2018 zijn oldtimers in Vlaanderen ook aan een periodieke keuring onderworpen. Er zijn drie mogelijke situaties, naargelang de leeftijd van het voertuig:
- Voertuigen vanaf 25 jaar en jonger dan 30 jaar: oldtimerkeuring met een normale periodiciteit.
- Voertuigen vanaf 30 jaar tot en met 50 jaar: oldtimerkeuring met een periodiciteit van 2 jaar.
- Voertuigen ouder dan 50 jaar: oldtimerkeuring met een periodiciteit van 5 jaar.
Meer rijplezier en minder beperkingen
Dankzij het huidige oldtimerstatuut mag je met je oldtimer dag en nacht rondrijden, zonder kilometerbeperking!
Voorheen mocht je met je oldtimer enkel proefritten rijden binnen een straal van 25 km. Of van en naar oldtimermanifestaties. Dit mocht ook enkel tussen zonsopgang en zonsondergang. Nu is dat dus verleden tijd!
Maar niet alles mag! Als je wagen oldtimer-gekeurd is, zijn volgende zaken niet toegelaten:
- commercieel of professioneel gebruik
- woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer
- bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer
- gebruik als werktuig of werkmiddel of voor interventieopdrachten.
Je mag dus geen handelsdaden verrichten met je oldtimer, zoals de auto tegen betaling als taxi of ceremoniewagen gebruiken. Je oldtimer mag je ook niet gebruiken als bedrijfsvoertuig.
Wil je helemaal geen beperkingen? Dan kun je je wagen technisch laten keuren voor dagelijks gebruik. Dat moet dan wel elk jaar opnieuw gebeuren.
Doe geen impulsieve aankoop
Je bent beter goed voorbereid voor je je favoriete ouwe karretje koopt. Zo zorg je ervoor dat de oldtimer van je dromen niet de nachtmerrie van je spaarpotje wordt.
- Maak vooraf je budget op! De vraagprijs voor een oldtimer hangt voor een groot stuk af van de staat waarin de auto zich bevindt. Een ‘goedkope’ wagen kan een dure revisie nodig hebben en je meer geld gaan kosten dan een exemplaar in prima staat.
De verkeersbelasting, de Belasting Op Inverkeerstelling en de autoverzekering voor een oldtimer zijn dan wel een stuk goedkoper dan bij een moderne auto, je oldtimer verbruikt wellicht meer benzine en heeft intensiever onderhoud nodig.
Je kunt voor de aankoop van je oldtimer natuurlijk ook een persoonlijke lening aangaan en je eigen spaargeld houden voor onvoorziene kosten. - Lees zoveel mogelijk informatie over je favoriete oldtimer voor je hem koopt. Op websites, discussieforums en Facebookgroepen vind je schatten aan informatie over je favoriete merk en model.
- En waarom zou je niet lid worden van een oldtimerclub? Er bestaat wellicht een club voor jouw favoriete merk! De clubleden kunnen je tips geven en adressen waar je het beste je wagen koopt en welke garagehouders of andere handige harries je wagen kunnen onderhouden. Ook onderdelen vind je doorgaans vlugger en goedkoper via de club.
Enkele tips bij het beoordelen van een oldtimer
Heb je je kandidaat-droomwagen gevonden? Inspecteer de wagen dan zeer goed! Ben je geen kenner? Neem dan zeker iemand mee die wat van oude auto’s en hun gebreken afweet!
- Ga na of er geen (erge) roest is (onder de wielkassen, onderaan de deuren, in de bodemplaat, …). Ga met een magneet langs het koetswerk. Waar de magneet niet aantrekt, is er wellicht ondeskundig gewerkt aan het koetswerk.
- Werken alle motoronderdelen goed?
- Is het interieur nog in goede staat?
- Hopelijk ligt er geen plas olie onder de auto?
- Zijn de nodige boorddocumenten aanwezig? Voor de aankoop van een oldtimer in België: het kentekenbewijs, laatste keuringsbewijs en het attest van gelijkvormigheid (voor wagens vanaf 1966).
- Vraag of je onderhouds- en kostenfacturen mag zien.
- Maak zeker een proefrit en vraag of je de auto ergens op een autobrug mag zetten om hem langs onder te inspecteren.
- Heb je een overdekte standplaats? Regen en wind zijn geen vrienden van oldtimers.
En dan nu … genieten!
Hopelijk vond je de oldtimer van je dromen. Koester je ouwe wagen en rij er voorzichtig mee. Veel rijplezier!