De regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft de invoering bevestigd van een lage-emissiezone (LEZ) in Brussel. Doel: de toegang tot Brussel verbieden voor de meest vervuilende voertuigen om het milieu en de gezondheid van de inwoners te beschermen, en dat vanaf 2018. Wie wordt erdoor getroffen? Waar? Wanneer? Hoe werkt het? KBC Brussels beantwoordt jouw vragen over mobiliteit in de hoofdstad.
Wanneer?
De lage-emissiezone of LEZ in Brussel zal geleidelijk worden ingevoerd vanaf januari 2018. In het eerste jaar zal de maatregel alleen betrekking hebben op de meest vervuilende dieselwagens (Euro 1-norm of zonder Euronorm). In 2018 geldt er nog geen beperking voor benzinemotoren. Daarna zullen benzine- en dieselmotoren worden verboden op basis van hun leeftijd. Vanaf 2025 zullen alleen voertuigen met Euronorm 6 (of hoger) nog in Brussel mogen rijden.
Waar?
De LEZ omvat de 19 gemeenten van het Brusselse gewest. Er wordt een uitzondering gemaakt voor de toegangswegen tot enkele transitparkings aan de rand van de stad. Ook op de ring geldt de LEZ niet.
Welke voertuigen?
Het verbod geldt voor personenwagens, lichte vrachtwagens van minder dan 3,5 ton, bussen en autocars, ongeacht of ze in België of in het buitenland zijn ingeschreven, die niet meer voldoen aan de geldende Euronorm. Normaal gezien vind je de Euronorm van je voertuig op het inschrijvingsbewijs. Is dat niet het geval, dan kun je op de website www.ecoscore.be het chassisnummer ingeven dat op het inschrijvingsbewijs vermeld staat. De Euro 1-norm stemt overeen met een voertuig dat in gebruik is genomen tussen 1992 en 1996. Is jouw voertuig (de eerste keer) ingeschreven na 2011, dan beantwoordt het meestal aan de Euro 5-norm en zal het niet voor 2025 door de maatregel getroffen worden.
Op andere voertuigen (zware vrachtwagens, tweewielers, enz.) is de LEZ niet van toepassing. De volledige lijst vind je hier.
Hoe werkt het?
De controles verlopen automatisch met intelligente camera's die geplaatst worden aan de toegangswegen tot de stad. Die lezen je nummerplaat en vergelijken ze met een database met alle inschrijvingen en de overeenstemmende Euronorm van het voertuig. In het buitenland ingeschreven voertuigen moeten worden geregistreerd bij de bevoegde autoriteiten in Brussel (vanaf de zomer van 2018).
Boetes
De bestuurders van voertuigen die niet in orde zijn of niet aan de criteria beantwoorden, zullen een boete krijgen van ongeveer 350 euro. Er zijn wel een aantal afwijkingen bepaald en vanaf de zomer van 2018 kun je een dagpas kopen, waarmee je maximaal 8 dagen per jaar in Brussel mag rijden.
Wil je meer weten over de lage-emissiezone in Brussel?
Surf naar www.lez.brussels, de officiële website van het Brusselse Gewest over de LEZ.