Phishing per brief

Phishing per brief

Cybercriminelen vissen niet alleen per e-mail, sms of WhatsApp naar je geheime codes en persoonlijke gegevens. Phishing gebeurt ook via de telefoon … en tegenwoordig zelfs met brieven die je in de brievenbus krijgt! Krijg je een brief van KBC Brussels waarin staat dat je je debetkaart en een ingevuld formulier met je geheime code moet opsturen? Ga er niet op in, de brief is vals.
Cybercriminelen proberen je op die manier te misleiden.

KBC Brussels vraagt nooit de geheime code van je debetkaart.
KBC Brussels vraagt ook nooit om je debetkaart op te sturen.

Hoe gaan oplichters te werk?


Je ontvangt een valse brief – zogenaamd verstuurd door KBC Brussels – met daarin een verwijzing naar fraude of een onderwerp uit de actualiteit. Er staat ook in dat je snel moet reageren, omdat je anders een som geld of een boete moet betalen.

Bij de brief zit een invulformulier waarin je de volgende gegevens moet invullen:
- Je naam en telefoonnummer
- Je kaartnummer
- Je geheime code


Ook zeggen de oplichters dat je je huidige debetkaart (doorgeknipt) mee moet sturen. Zij gaan hem dan voor je “recycleren” en sturen je binnen de 5 dagen een nieuwe kaart op. Ook dat is uiteraard gelogen.

Hoe kan ik mij beschermen tegen phishing per brief?

  • We vragen je nooit naar je geheime codes
    We vragen je nooit naar je inloggegevens, geheime codes of andere beveiligingscodes zoals de codes die je met je kaartlezer aanmaakt.
    Niet in een brief, sms, e-mail of telefonisch. Die codes zijn alleen van jou en strikt persoonlijk.
  • We vragen je nooit om je debetkaart op te sturen
    We vragen je nooit om je debetkaart op te sturen of aan iemand mee te geven. Ook niet nadat je de kaart hebt doorgeknipt!
  • Wat kun jij doen?
    Ontvang je een brief van KBC Brussels waarin we vragen om je debetkaart en een ingevuld formulier met je geheime code op te sturen? Die brief is vals! Reageer niet en stuur niets terug!
    Maak een scan of een foto van alle pagina’s en de enveloppe(n) en stuur alles naar secure4u@kbc.be​. Onze fraude-experts gaan er dan mee aan de slag.

Heb je toch gereageerd op de brief en je debetkaart opgestuurd?
- Laat je debetkaart meteen blokkeren via CardStop +32 78 170 170
- Meldt de fraude aan secure4u.

Fraude? Meld het ons meteen

Phishing

Wat is deze vorm van cybercriminaliteit? Hoe gaan de oplichters te werk en hoe kan je jezelf ertegen beschermen?

Phishing via een telefoongesprek

Je krijgt telefoon van iemand die zich voordoet als een medewerker van KBC Brussels. De oplichter probeert je vertrouwen te winnen om je gegevens te stelen. Lees hoe

Bankkaart-phishing