Hoe gaan de oplichters te werk?

Ze onderscheppen je e-mails of brieven.

Vervolgens veranderen ze het bankrekeningnummer van de begunstigde en sturen ze de vervalste factuur door.

De nietsvermoedende klant betaalt bijgevolg op het valse rekeningnummer.
Hoe kan ik mij beschermen tegen factuurfraude?
Als leverancier
- Vermeld je rekeningnummer op je website.
- Zorg voor een snelle opvolging van openstaande facturen.
- Meld de fraude aan secure4u@kbcbrussels.be. Wij zullen dan contact opnemen met de bank van het vervalste rekeningnummer.
Als klant/betaler
- Laat je leverancier in de volgende gevallen het bankrekeningnummer bevestigen (liefst telefonisch) :
- Het gaat om een nieuwe leverancier
- Je ontvangt een brief van een leverancier met vermelding van een nieuw bankrekeningnummer
- Je ontvangt een factuur met een sticker waarop een nieuw bankrekeningnummer wordt vermeld
- Je merkt bij betaling dat het rekeningnummer op de factuur verschilt van dat in de boekhouding en/of het betalingssysteem, en dit werd nog niet gemeld en geverifieerd.
- Als je een factuur per e-mail ontvant, controleer dan altijd of het e-mailadres van de afzender correct is.
- Meld de fraude aan secure4u@kbcbrussels.be