Het kan niemand ontgaan zijn: sinds enkele jaren gaat de digitalisering van de banken razendsnel. Bijna alle bankdiensten zijn nu toegankelijk via mobiele apps. En er komen voortdurend nieuwe diensten bij. Een (r)evolutie in de manier waarop je je bank beleeft, die nog maar in de kinderschoenen staat. En KBC Brussels speelt daarin een trekkersrol.
Vanwaar het succes van mobiele diensten?
Vroeger kwamen klanten voor de meeste verrichtingen naar de bank, maar vandaag is het de bank die bij wijze van spreken naar de klanten komt. De mogelijkheid om zelf betalingen te doen via de computer was een eerste trigger.
Daarna kwamen er meer en meer bankdiensten, die vervolgens ook beschikbaar werden gemaakt op mobiele toestellen: tablets en vooral smartphones. Dankzij de democratisering van mobiele data is het gebruik van de smartphone inmiddels wijdverbreid en maakt het deel uit van ons dagelijkse leven. Met onze mobiele telefoon kunnen we op alle mogelijke manieren communiceren (spraak, video, tekst, e-mail, sociale netwerken, enz.), maar hebben we ook toegang tot alle bankdiensten via een mobiele app.
Bovendien is door het bestaan op de Belgische markt van gezamenlijke toepassingen van verschillende grootbanken, zoals
Payconiq by Bancontact ofu itsme, het digitale banklandschap sterk geconsolideerd.
De Belg heeft mobiel bankieren omarmd
Vier op de vijf Belgen gebruiken vandaag mobiele toepassingen (bron: iVOX). Daarvan worden de bankapplicaties gemiddeld 22 keer per maand door hun gebruikers geraadpleegd, wat van de smartphone een echte financiële partner maakt.
Volgens een Franse studie van D-Rating die in 2018 werd uitgevoerd bij 15 retailbanken in België, gebruikt 83% van de Belgische bevolking uitsluitend of hoofdzakelijk internetbankieren voor de dagelijkse bankverrichtingen en is 25% van de bankklanten van plan om internetbankieren te gebruiken voor complexere verrichtingen (leningen, beleggingen, enz.). Een op de twee verrichtingen wordt uitgevoerd op een mobiel toestel!
In deze studie steekt de KBC-groep er duidelijk bovenuit. Hij wordt slechts nipt overtroffen door een "pure digital player" die nog niet erg aanwezig is op de Belgische markt.
KBC Brussels Mobile: een hele wereld in je zak!
De digitalisering van KBC Brussels is opgebouwd rond twee mobiele apps die steeds populairder worden: KBC Brussels Touch (voor pc en tablet) en KBC Brussels Mobile (voor smartphone).
In een land waar volgens Deloitte 84% van de Belgen eind 2018 een smartphone had (tegenover 82% voor laptops), is het niet verwonderlijk dat mobiel bankieren alle records breekt! Steeds meer klanten weten de gebruiksvriendelijkheid en verscheidenheid van de functies van KBC Brussels Mobile te waarderen.
Met KBC Brussels Mobile heb je namelijk een hele reeks praktische diensten op zak: realtime overschrijven via smartphone, betalen en betaald worden met QR-code, betalen in winkels of webshops, facturen betalen, gepersonaliseerde overschrijvingen, uitgesteld betalen, het saldo raadplegen van je rekeningen bij andere banken, parkeerplaats betalen, bus- en treintickets kopen, een fiets huren, dienstencheques kopen, enz.
Meer weten over de mogelijkheden van KBC Brussels Mobile?
Open banking: een bank helemaal op jouw maat
Naast de verruiming van de bankdiensten, zoals de aankoop van niet-bancaire goederen en diensten (trein- en bustickets, parking, dienstencheques en nog veel meer), zal de volgende uitdaging erin bestaan een heel persoonlijke beleving te bieden van de bank en haar diensten. Dankzij het intelligente gebruik van de gegevens over het gebruik van mobiele applicaties, en met de toestemming van de klant, kunnen we bij KBC Brussels (nu al) gepersonaliseerd advies geven over bijvoorbeeld kredieten of beleggingen.
In de nabije toekomst zou het dan kunnen dat een klant voorbij een huis komt dat te koop staat, de QR-code van de affiche via KBC Brussels Mobile scant en onmiddellijk een analyse van zijn financiële mogelijkheden en een kredietvoorstel ontvangt, dat hij een bod kan doen aan de eigenaar op basis van die elementen en de mogelijkheid heeft online te tekenen als alle partijen het eens zijn.
Of dat de klant op zijn smartphone een interessant beleggingsvoorstel ontvangt op basis van zijn beleggersprofiel en de marktopportuniteiten die daarmee overeenstemmen, zodat eventuele buitenkansen niet aan zijn neus voorbijgaan.
Een nieuwe manier van denken dus voor de bank, volledig gericht op de klant en zijn behoeften/interesses.
Nog geen klant, maar zin om KBC Brussels Mobile eens te testen?
Download KBC Brussels Mobile en kies in het menu linksboven de optie "Demo" om een overzicht te krijgen van de mogelijkheden van de app.