Hoe stel ik een businessplan op?
“Een idioot met een plan kan een genie zonder plan verslaan” – wijze woorden van Warren Buffet. Vóór je de sprong tot zelfstandige waagt, kun je dus maar beter een doordacht businessplan uitwerken. Onmisbaar als je investeerders wilt overtuigen, maar ook om voor jezelf de haalbaarheid in te schatten. Alleen ... hoe begin je daaraan?
5 essentiële onderdelen van een businessplan
Hoewel er geen vaste structuur bestaat, zijn er enkele basiselementen die altijd terugkeren:
1. Een grondige marktanalyse
Dit is dé basis voor de rest van je plan. Een sterk aanbod ontwikkelen en commericaliseren, kan enkel als je inzicht hebt in je doelgroep, de concurrentie, mogelijke risico's, enzovoort. Besteed dus voldoende aandacht aan deze stap!
- Ga na waar je doelgroep nood aan heeft en waarom ze zouden kiezen voor jouw product of dienst. Wie zijn je klanten? In welke regio wonen ze? Wat is hun opleidingsniveau, levensstijl, en koopgedrag?
- Stel een lijst op van potentiële leveranciers. Staan ze niet op de rand van een faillissement? Bieden ze een goede prijs-kwaliteitverhouding? Hebben ze een betrouwbare reputatie?
- Breng je concurrenten in kaart. Als je weet wat zij doen en hoe ze daarbij varen, weet je ook wat je zelf best doet of juist beter vermijdt. Hoe ga je jezelf onderscheiden? En hoe kun je inspelen op de zwaktes van je concurrenten?
- Vóór je een locatie kiest, denk je na over alle omgevingsfactoren die het succes van je zaak kunnen bevorderen of net tegenwerken. Is je doelgroep voldoende aanwezig? Je zaak goed bereikbaar? De huur betaalbaar?
- Een kritische blik? Dat doe je met een SWOT-analyse, die de sterktes (strengths), zwaktes (weaknesses), opportuniteiten (opportunities) en mogelijke bedreigingen (threats) van je ondernemingsplan blootlegt
Business Model Canvas in te vullen.
Heb je overal aan gedacht? Of zijn er nog valkuilen? Dat kun je makkelijk achterhalen door een2. Je product of dienst
Nu je weet hoe de markt in elkaar zit, kun je kort maar krachtig verwoorden welke meerwaarde jouw product of dienst biedt en waarom je anders bent dan je concurrenten. Probeer vooral om je lezer warm te maken voor je concept of je idee. Vergelijk het gerust met een elevatorpitch: in een halve minuut moet je kunnen zeggen wat je doet en hoe je een antwoord biedt op een specifiek probleem.
3. Je missie en visie
Je strategie is niet volledig zonder een inspirerend verhaal. Zo kun je een gevoelige snaar raken bij zowel investeerders als toekomstige klanten.
- Met je missie beschrijf je waar je voor staat. Wat drijft je? Hoe wil je vanaf dag één het verschil maken?
- Met je visie geef je aan welke richting je uit wilt. Wat zijn jouw ambities voor de toekomst? Hoe wil je een positieve impact maken?
Je mag dromen, maar verlies je geloofwaardigheid niet uit het oog. Toon dat je hebt nagedacht over hóe je je doelen op de korte en lange termijn wilt realiseren.
4. Je marketingplan
Je mag nog zo’n goed idee hebben, als niemand weet dát je bestaat of wáár je voor staat, geraak je natuurlijk nergens. Stel jezelf daarom de volgende vragen:
- Hoe positioneer ik mezelf als een sterk merk?
- Via welke kanalen kan ik mijn doelgroep het best bereiken?
- Wat interesseert mijn doelgroep? Met welke boodschap trek ik hun aandacht?
- Wat is mijn product of dienst waard? Welke prijs is mijn doelgroep bereid te betalen?
- Wat heb ik dat de concurrentie niet heeft? Hoe kan ik mezelf onderscheidend voorstellen?
Vertrek uit de inzichten van je marktanalyse, de (unieke) kwaliteiten van je product of dienst, en uiteraard ook je missie en visie. Aarzel niet om het advies van een lokaal reclamebureau of freelancer in te roepen. Het is een investering, maar één die loont!
5. Je financieel plan
Wil je banken en investeerders overtuigen? Dan is een gedetailleerd financieel plan onmisbaar, en voor sommige vennootschapsvormen zelfs verplicht. Ook voor jezelf is het belangrijk om de rendabiliteit van je idee te beoordelen.
Heb je geen financiële achtergrond? Dan raden we aan om de hulp van een ondernemingsexpert in te roepen. Ter voorbereiding kun je alvast deze vragen aan jezelf stellen:
- Welke eenmalige, variabele en vaste kosten verwacht ik in de komende 2 jaar?
- Wat zijn mijn geschatte inkomsten voor diezelfde periode? Kan ik zo break-even draaien?
- Wat kan ik zelf inleggen? Moet ik op zoek naar extra kapitaal?
Wees vooral realistisch
Een plan ontstaat in stappen. Toets telkens weer de haalbaarheid van je plan. Lijkt iets niet realistisch, keer dan terug naar het begin en doorloop alle stappen opnieuw. Daar kruipt veel tijd in, maar het loont de moeite.
Hulp nodig?
Wil je graag weten of je businessplan haalbaar is? Heb je een klankbord nodig voor het financiële plaatje? Vraag dan vrijblijvend raad aan onze experts.