Zo maak je van je eigen zaak een sterk merk
Het imago van je bedrijf bepaalt voor een groot deel de slaagkans. Branding is het mechanisme waarmee je dat imago een vorm geeft. En dat mechanisme kadert in een marketingplan. Hoe begin je eraan vóór het opstarten van je onderneming? En hoe blijf je ermee bezig als het bedrijf opgestart is?
Branding vóór het opstarten van je onderneming
De naam
Het logo
Het logo van je bedrijf is een onderdeel van de huisstijl en moet in dezelfde lijn liggen. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat de kleuren in het logo niet mogen vechten met de kleuren van de website.
Ga voor iets origineels, maar niet té abstract. Het moet nog altijd herkenbaar blijven voor mensen. Daarbij kan een kleine investering welkom zijn. Als je eigen skills niet verder reiken dan iets tekenen in Paint, dan doe je het best een beroep op een freelancedesigner om je te helpen. Op ikzoekeenfreelancer.com kun je er al heel wat vinden.
Besteed je de bouw van de website ook uit, dan is het handig als hetzelfde bedrijf het logo mee ontwerpt. Een logo is belangrijk in je marketingplan omdat mensen er onmiddellijk aan denken bij het horen van je naam of die van de onderneming.
Branding, da's de ziel van je bedrijf
Deze elementen zorgen voor een soort sfeer rond je bedrijf, je zou het de ziel van je onderneming kunnen noemen. Waar bedrijven vroeger ver van de mensen stonden en niet meer waren dan een bron van goederen en diensten, willen consumenten nu een band met de onderneming. Zeker sinds de komst van social media verwachten ze communicatie, eerlijkheid en transparantie van bedrijven. Branding is dé tool om daaraan te werken.
Tip: Wees consistent in het uitbouwen van je merk. Zorg dat je binnen elk onderdeel van het bedrijf en bij elke actie rekening houdt met de eerder uitgewerkte branding.
Branding na het opstarten van je onderneming
Als je die elementen een vorm hebt gegeven en je effectief van start bent gegaan met de onderneming, moet je waken over de identiteit van je bedrijf. Verlies de elementen binnen jouw branding en marketingplan niet uit het oog. Blijf aan je waarden denken en blijf ze verwerken in de dagdagelijkse activiteiten.
Stilstaan is achteruitgaan, zegt men soms. Ook hier is dat het geval. De identiteit van een bedrijf is, net zoals die van mensen, voortdurend in beweging.
- Monitor die beweging en stuur bij waar nodig.
- Let op voor abrupte koersveranderingen, laat ze geleidelijk verlopen zodat de klant niet plots het vertrouwen verliest.
- Tenzij je een grote marketingcampagne op poten zet om de plotse verandering kracht bij te zetten en duidelijk uit te leggen wat er gebeurt en waarom, ga je het best geleidelijk mee met evoluties zonder felle contrasten.