Starten als zelfstandige in bijberoep?
Voel je het kriebelen om je eigen zaak te starten, maar durf je de sprong niet wagen? Je bent niet de enige! Gelukkig bestaat het statuut van zelfstandige in bijberoep. Zo kun je je businessidee uittesten, zonder meteen je financiële stabiliteit op te geven.
In ieder geval is het warm aanbevolen om een aparte zakelijke rekening te openen om je bijberoep te beheren. Zo houd je het overzicht tussen werk en privé!
Wat is een zelfstandige in bijberoep?
De meeste zelfstandigen in bijberoep combineren hun job in loondienst met een eigen zaak, maar ook gepensioneerden en uitkeringstrekkers mogen onder specifieke voorwaarden een bijberoep starten.
Wat zijn de voorwaarden om in bijberoep te starten?
Die hangen af van je persoonlijke situatie:
- Als arbeider of bediende moet je minstens halftijds in loondienst blijven werken om het statuut van zelfstandige in bijberoep te krijgen
- Ben je ambtenaar? Ook jij moet minstens halftijds in loondienst blijven, verspreid over minimaal 200 dagen of 8 maanden, en met toestemming van je werkgever
- Als leerkracht moet je minstens 60% van je voltijdse uren blijven presteren, of 50% als je nog geen vaste contractuele benoeming hebt
- Ben je een interimkracht? Dan moet je minstens 235 uren per kwartaal werken en erop toezien dat je de eerste en laatste dag van elk kwartaal onder contract staat
Dan mag je in bijberoep starten als je:
- Vóór je arbeidsongeschiktheid minstens halftijds aan de slag was
- Toelating van je adviserend arts krijgt
- Ziekte- of invaliditeitsuitkering minstens gelijk is aan het minimumpensioen van een alleenstaande zelfstandige
Dan kun je in bijberoep starten én 1 jaar lang je werkloosheidsuitkering behouden. Hiervoor moet je het voordeel 'springplank naar zelfstandige' aanvragen.
Dit zijn de voorwaarden:
- Je oefende de activiteit niet als hoofdberoep uit tijdens de laatste 6 jaar
- Je hebt je job in loondienst niet gestopt of verminderd om dit voordeel te krijgen
- Je oefent je bijberoep zelf uit – je mag geen onderaannemers inzetten
Via het DG Personen met een Handicap kun je aansluiten als zelfstandige in bijberoep, op voorwaarde dat de inkomsten uit je activiteit beperkt blijven. Anders riskeer je je huidige tegemoetkoming te verliezen.
Ook jij mag bijverdienen! Hoeveel juist, hangt af van een aantal elementen zoals je leeftijd, je beroepsloopbaan en het soort pensioen dat je krijgt. Enkel bruggepensioneerden mogen in principe niet als zelfstandige in bijberoep werken.
Voldoe je niet aan deze voorwaarden? Dan kun je overwegen om meteen als zelfstandige in hoofdberoep te beginnen.
Wat zijn de voor- en nadelen van een bijberoep?
Twijfel je of je aan de slag wilt in bijberoep? Dan is het verstandig om goed de voor- en nadelen af te wegen.
Voordelen
- Je beperkt het risico. Beginnen in bijberoep is ideaal om je idee uit te testen. Je behoudt je vaste inkomen, terwijl je experimenteert en ervaring opdoet als ondernemer. Heb je het nodige vertrouwen opgebouwd? Dan kun je verdergaan in hoofdberoep
- Je behoudt de privileges van een loontrekkende. Zo kun je nog altijd rekenen op betaald verlof, kinderbijslag, ziekte-uitkering, pensioenopbouw, bescherming bij arbeidsongeschiktheid, enzovoort
- Je kunt je beroepskosten aftrekken. En dat scheelt heel wat op je belastingafrekening. Btw-bonnetjes bijhouden is de boodschap!
- Je hebt een extra inkomen. Zorg voor een goed uitgewerkt businessplan om op voorhand in te schatten wat je kunt verdienen
Nadelen
- Je voltijdse concurrenten hebben een stapje voor. Zij zijn mogelijk voltijds bezig met hun zelfstandige activiteit. Dat betekent dat zij meer tijd kunnen investeren in hun businessidee en het uitbreiden van hun klantenbestand
- Je bouwt niet de sociale rechten op van een zelfstandige. Zo kun je niet rekenen op gezinsbijslag of een faillissementsverzekering. Gelukkig betaal je dan ook heel wat minder sociale bijdragen dan iemand die werkt als zelfstandige in hoofdberoep
- Je combineert meerdere jobs. Als je werkt in loondienst, maar ook als zelfstandige, moet je je tijd goed inplannen. Zeker bij de opstart van je zaak wordt het extra druk. Probeer te zorgen voor een goede balans tussen beide, ook met je privéleven
Welke administratieve stappen moet ik doorlopen?
- Kies je ondernemingsvorm
Een eenmanszaak, of toch een vennootschap? Beiden komen met voor- en nadelen die je goed moet afwegen.
- Open een zakelijke rekening
Richt je een vennootschap op? Dan is een zakelijke rekening verplicht. Begin je een eenmanszaak? Dan is een aparte rekening warm aanbevolen. Zo houd je het overzicht tussen de uitgaven van je bijberoep en je privé-uitgaven. - Sluit je aan bij een sociaal verzekeringsfonds
Vóór je je zaak opstart, moet je je aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Zij zien erop toe dat je je sociale bijdragen correct betaalt. - Kies een ondernemingsloket
Dit is nodig voor je inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Zij controleren of je zaak voldoet aan de wettelijke vereisten, bezorgen je ondernemingsnummer, en helpen met de activatie van je btw-nummer.
- Verzeker jezelf
Met een eigen zaak zal je weleens op lastige situaties botsen. Denk dus na over relevante verzekeringen voor jouw bijberoep. Zo is het geen overbodige luxe om je in te dekken tegen eventuele beroepsfouten. En de kost je van je verzekering(en)? Die trek je gewoon af van je belastingen!
- Zoek een goede boekhouder
Naast geld, bespaart het je ook een heleboel administratieve rompslomp. Houd je toch liever zelf de touwtjes in handen? Dan zijn er ook genoeg tools om je boekhouding eigenhandig te regelen.
Een duwtje in de rug nodig?
Onze ondernemingsexperts helpen je graag op weg. Open je een zakelijke rekening bij KBC Brussels? Dan bieden we je allerhande voordelen voor beginnende ondernemers:
- Ontvang een gepersonaliseerde risicoanalyse
- Gebruik facturatietool Billit
- Krijg een professionele website
- Laat je btw-nummer activeren
- En nog veel andere voordelen
Met welke kosten moet ik rekening houden?
- Denk aan eenmalige opstartkosten, zoals je inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen en de activatie van je btw-nummer
- Als zelfstandige in bijberoep bepaal je elk kwartaal een kleine som sociale bijdragen. Afhankelijk van hoeveel je verdient, zal dit meer of minder zijn
- Daarnaast stort je per kwartaal de btw van je klanten door aan de overheid. Uiteraard is dit geen echte kost, maar vergeet niet om dit geld opzij te houden!
- Een goede boekhouder verdient zichzelf terug, maar zal initieel wat meer kosten. Anders bestaan er ook goedkope tools om je boekhouding zelf te regelen
- In een eenmanszaak betaal je personenbelasting op je inkomsten uit je hoofd- en bijberoep, waardoor je mogelijk in een hogere belastingschijf terechtkomt. Dit vermijd je door voldoende beroepskosten te maken
- Kies je voor een vennootschap? Dan betaal je vennootschapsbelasting op je winst
- Reken ook op aanvullende belastingen, zoals de gemeentebelasting, provinciebelasting, milieuheffing, enzovoort
- Uiteindelijk zal je driemaandelijkse voorafbetalingen moeten doen om belastingvermeerdering te vermijden. Gelukkig ben je als starter de eerste 3 jaar vrijgesteld!
Elke onderneming is natuurlijk is anders. Daarom is het onmogelijk om álle mogelijke kosten op te sommen. Onze ondernemingsexperts overlopen ze graag met jou.