Privacy voor je leden
In een wereld die zich steeds meer online afspeelt, mag een goede bescherming van de persoonsgegevens niet ontbreken. Daarom treedt er op 25 mei 2018 een nieuwe Europese privacywetgeving in werking, en dat heeft ook zijn gevolgen voor het verenigingsleven.
De directe relatie die je met je leden hebt, zorgt namelijk voor een tamelijk open houding rond het delen van persoonsgegevens. Waarschijnlijk denk je er geen twee keer over na om een foto van de jaarlijkse barbecue op Facebook te zetten, maar daar zal dus verandering in moeten komen. Tref nu al de nodige voorbereidingen om de overgang naar de nieuwe regels vlot te laten verlopen.
Wat verandert er?
De ingrijpende verandering van de privacywetgeving heeft grote gevolgen voor alle ondernemingen, inclusief verenigingen. Hoog tijd dus om de nieuwe Europese privacyregels en de impact ervan op jouw vereniging te onderzoeken.
Dit zijn enkele van de belangrijkste wijzigingen:
- Persoonsgegevens: onder persoonsgegevens wordt voortaan ook informatie van economische, culturele én sociale aard gerekend.
- Toestemming: de vraag voor toestemming moet voortaan via een ‘opt-in’ gebeuren, waarin de burger duidelijk de goedkeuring geeft om zijn persoonlijke gegevens te gebruiken.
- Recht op inzage: de persoon van wie je de gegevens bijhoudt, heeft het recht om bepaalde gegevens in te kijken en om een wijziging of verwijdering van die gegevens te vragen.
- Recht op verwijdering: als een Europese burger vraagt om ‘vergeten te worden’, moet je de persoonsgegevens verwijderen uit de database.
- Boetes: wacht niet te lang met het opvolgen van de nieuwe regels, want vanaf 25 mei 2018 kun je een boete oplopen voor een inbreuk op de privacywetgeving.
Wil je een overzicht van alle wijzigingen? Lees dan zeker het overzicht van UNIZO.
Wat betekent dit voor je vereniging?
Denk je eraan te ontkomen? Guess again. Elke vereniging, groot of klein, verwerkt vandaag de dag persoonsgegevens en moet de nieuwe privacywetgeving volgen. Doe je dat niet, dan is de vereniging (en in sommige gevallen ook de bestuurders) verantwoordelijk.
Gebruik de volgende maanden dus om de risico’s binnen jouw vereniging te bepalen en om te onderzoeken welke acties je kunt nemen om de risico’s te beperken. De Belgische Privacycommissie helpt je alvast een handje met een handig stappenplan. Ook concrete vragen en voorbeelden vind je op hun website.
Meer informatie
Wil je meer weten over de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AGV) en de impact ervan op je vereniging? De partners van de KBC Brussels-Verenigingsservice helpen je graag verder.