De keuze tussen een webshop zelf maken of laten maken
Wie met een onlinezaak wil starten, vraagt zich vaak af wat de beste aanpak is: de webshop laten bouwen door een webdesigner of hem zelf in elkaar steken? De laatste jaren is het bouwen van een webshop eenvoudiger én goedkoper geworden dankzij het gebruik van opensourceplatformen. Daarmee kun je snel en efficiënt een degelijke webwinkel starten, maar het vraagt wel de nodige tijd om alles tot in de puntjes in orde te krijgen. En welke keuze je ook maakt, jij moet beslissen welke producten je online wilt verkopen, tegen welke prijs, met welke aanbiedingen, welke indeling, enz. Er gaat dus al wat werk – PIM of product information management – vooraf aan die eerste keuze.
Ik laat hem maken door experts
Kies je voor de eerste optie, dan besteed je het bouwen van de webwinkel uit aan professionals. Die experts maken ook steeds meer gebruik van – meer technische – platformen die vrij beschikbaar zijn. Ze laten zich natuurlijk betalen om alles voor je webwinkel klaar te maken. Ontwerpbureaus berekenen hun kosten op verschillende manieren:
- Vaste startprijs
- Een prijs per uur
- Opdracht-offerte, enz
Ik maak hem zelf
Kies je voor de tweede optie, dan houd je zelf de touwtjes van je webdesign in handen. Er zijn gelukkig oplossingen op de markt die je stap voor stap helpen je eigen webwinkel op poten te zetten. In de meeste gevallen kun je de opties vooraf bekijken in een testversie, zodat je precies weet waar je aan toe bent, voordat je overgaat tot een definitieve afname. Voor het IT-beheer dat je uitbesteedt aan het platform om je webwinkel online te zetten betaal je een maandelijkse kostprijs en/of een percentage van de omzet.
Het dagelijkse beheer is de echte uitdaging
Maar er is meer dan alleen ontwerp en opbouw van je webwinkel. Het dagelijkse beheer van een non-stopshop mag niet onderschat worden. Heb je er nog geen kaas van gegeten? Dan kun je terecht bij e-commerce-experts die je helpen je webwinkel te beheren.
- Bezoekers aantrekken via social media
- Gerichte content schrijven
- Je product goed in beeld brengen
- E-mailmarketing, enz
Daarnaast zijn er tal van organisaties die e-commerce-avonden organiseren (vb. Unizo, Safeshops, Becommerce) waar je telkens weer iets bijleert over je onlinezaak!