Hoe maak ik reclame voor mijn onderneming?

Als startende onderneming met een beperkt budget kun je creatief online en offline publiciteit of reclame maken voor je bedrijf.

Hoe maak ik reclame voor mijn onderneming?

Als startende onderneming met een beperkt budget kun je creatief online en offline publiciteit of reclame maken voor je bedrijf.

Als startende zelfstandige of onderneming is het meestal puzzelen met budget en middelen. Publiciteit hoeft gelukkig niet veel te kosten om effectief te zijn. Dat komt deels door internet, maar ook offline kun je creatief zijn.

De moeite om in te investeren: een website

Een degelijke en duidelijke website waar de bezoeker iets aan heeft, is tegenwoordig onmisbaar. Je kunt die website als een vertrekpunt zien van waaruit je verschillende opties hebt om de onderneming naambekendheid te geven bij de consument. Tegenwoordig verdient elk type onderneming een plekje op het net. Je kunt daarvoor op zoek gaan naar een freelance developer, of doe een beroep op een digitaal agentschap.

Vanuit die website kun je rechtstreeks de communicatie aangaan met de klant via social media, zoals Facebook en Twitter. Afhankelijk van het concept waar je aan werkt, kun je nog gebruik maken van andere social media. Het voordeel aan social media inzetten bij marketing is de prijs: meestal is het gratis, behalve de tijd die je erin steekt. Als je het goed aanpakt, beginnen andere mensen dan nog eens het werk voor jou te doen door berichten van jou te delen met hun eigen netwerk. Het toppunt van mond-tot-mondreclame dus.

Tevreden klanten zijn je beste reclame

Tevreden klanten kunnen meer voor jou doen dan praten met hun eigen netwerk. Vraag hun gerust om een testimonial en vraag toestemming om die getuigenis te publiceren op je website. “Social Proof” heet deze strategie en ze heeft haar effect al meermaals bewezen. Mensen willen vaak wat anderen hebben en daarom werkt het. Een extra tip is om met een camera naar de klant te trekken en een korte video op te nemen.

Wat budget? Overweeg advertising

Met een beperkt budget is het vrijwel onmogelijk om offline advertising te betalen. Reclame in magazines en al zeker op TV of radio is heel duur en het is niet evident om de opbrengst ervan te meten. Online advertising is dan weer een ander verhaal. Daarmee kun je al mooie en meetbare resultaten boeken, ondanks een beperkt budget. Bijvoorbeeld met 500 euro kun je op Google Adwords of via Facebook advertising al heel wat mensen overtuigen van de sterkte van jouw onderneming.

Onderschat toch de kracht van offline niet

Als startende ondernemer moet je netwerken. Ook al start je eventueel een onderneming die vooral online actief is, zoals een webshop. Met een degelijk netwerk achter jou en je bedrijf is het veel gemakkelijker om bepaalde zaken gedaan te krijgen. Je vindt sneller nieuwe medewerkers, goede leveranciers en zelfs klanten. En misschien nog het belangrijkste: je leert veel bij over ondernemerschap en alles wat daarbij hoort. Het is interessant om een korte voorstelling van je bedrijf voor te bereiden waarvan je zeker bent dat alle belangrijkste elementen erin voorkomen.

Wees creatief en durf iets doen

Je kunt braaf afwachten tot mensen zelf naar je toekomen of je kunt het heft in eigen handen nemen. Doe eens iets origineels en gedurfds. Je kunt bijvoorbeeld je bestaande klanten iets beloven als ze zelf nieuwe klanten aanbrengen. Of je kunt een workshop organiseren rond het onderwerp van je onderneming. Ook ludieke en luchtige acties offline én online worden meestal geapprecieerd. Gewoon durven. Werkt er iets niet? Stop er dan mee. Werkt het wel? Doe het dan meer. Let er wel op dat de acties passen binnen de profilering van je onderneming.

Belangrijkste les: ga waar je klanten zijn

Uiteindelijk zijn de mogelijkheden om mensen te bereiken en publiciteit te maken voor je onderneming onuitputtelijk. Maar er zijn twee belangrijke regels:

  • Ga waar je klanten zijn
  • Zorg ervoor dat het opbrengt

Zoek uit waar je je potentiële klanten kunt vinden en wees daar ook aanwezig. Zitten ze op Facebook? Maak een profiel aan. Houden ze van voetbal? Sponsor dan de lokale voetbalploeg. En houd altijd in het achterhoofd dat marketing en publiciteit geen uitgaveposten mogen zijn voor je onderneming. Het is de bedoeling dat je er op termijn meer uit haalt dan je erin steekt. Houd die cijfers bij en neem in de toekomst beslissingen op basis van wat je in het verleden geleerd hebt.

Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

Kristof De Coninck
In het Wetboek Van Economisch Recht staat in Boek XIV, “Marktpraktijken en consumentenbescherming betreffende beoefenaars van een vrij beroep”, te lezen dat voor een beoefenaar van een vrij beroep elke vorm van publicatie, reclame of marketing toegestaan is, zolang de boodschap geen oneerlijke concurrentie als gevolg heeft. Dat betekent dus dat de publicatievorm zélf niet belangrijk is bij het vaststellen van oneerlijke concurrentie. Wel de inhoud van de boodschap die er wordt verkondigd.
Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Goed op de hoogte zijn van je concurrenten kan bepalen of je slaagt als ondernemer of niet. Wie onbezonnen te werk gaat en zich niet bewust is van zijn omgeving zal wellicht onderuitgaan. Maar hoe kom je zoiets te weten en wat ben je met die kennis? Hoe blijf je de concurrentie voor?
Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Het is belangrijk om doordacht te werk te gaan wanneer je de prijzen van je producten bepaalt. Want daarvan hangt in grote mate af of de mensen bij jou zullen kopen en ook welk publiek je aantrekt.
Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Hoe kan ik duurzaam ondernemen?

People, planet, profit: dé drie pijlers van duurzaam ondernemen. Hoe pas je dat concreet toe op jouw onderneming?
Hoe kan ik duurzaam ondernemen?