Bij de woorden 'leasing' of 'renting' denken de meeste ondernemers meteen aan bedrijfswagens. Helaas worden deze woorden vaak met elkaar verward. Nochtans zijn beide financieringsvormen verschillend, vooral op boekhoudkundig vlak. We leggen het even voor je uit.
Wat is leasing?
Leasing is een kredietvorm waarbij een leasingmaatschappij, zoals KBC Brussels, een bedrijfswagen aankoopt en ter beschikking stelt voor je onderneming.
- De leasingmaatschappij is juridisch eigenaar van de bedrijfswagen. De aankoopfactuur staat immers op hun naam.
- Jouw onderneming is economisch eigenaar, zodat jij het gebruiksrecht krijgt van de bedrijfswagen. De wagen komt dan wel op de balans van jouw onderneming te staan, met een verhoging van de schuldgraad tot gevolg.
Tijdens de looptijd van het leasingcontract betaal je een leasingvergoeding (incl. intresten) voor het gebruiksrecht. Op het einde van het contract kun je de bedrijfswagen dan aankopen als je ingaat op de aankoopoptie van maximaal 15%.
Wat is renting?
Bij renting huurt je bedrijf een bedrijfswagen van de leasingmaatschappij met een vooraf gedefiniëerde looptijd, aantal kilometers en prijs. De leasingmaatschappij is in dit geval zowel de juridische als economische eigenaar, wat betekent dat de verhuurder (= de leasingmaatschappij) eigenaar blijft van de wagen. De wagen komt dus niet op de balans van jouw onderneming te staan. Er is dus geen verhoging van de schuldgraad. De maandelijkse facturen worden gezien als onkosten. Op het einde van het contract krijg je een aankoopoptie van minimaal 16%.
Samengevat verloopt de procedure bij zowel leasing als renting als volgt:
- De klant bestelt de bedrijfswagen bij de leverancier.
- De klant tekent een leasing-/rentingcontract bij de renting- of leasingmaatschappij.
- De renting- of leasingmaatschappij bevestigt de bestelling bij de leverancier.De leverancier levert de goederen bij de klant.
- De leverancier factureert aan de renting- of leasingmaatschappij.
- De klant betaalt de leasingvergoedingen aan de renting- of leasingmaatschappij.
Overzicht van de verschillen tussen leasing en renting
Financiële leasing |
Financiële renting |
|
Restwaarde | Minimaal 1% Maximaal 15% |
Minimaal 16%
|
Diensten | Niet inbegrepen | Niet inbegrepen |
Boekhoudkundige |
|
|
Wat bij einde Contract? |
|
|
Bedrijfskapitaal | Geen impact | Geen impact |
Voordelen |
|
|
Wat zijn de voordelen van leasing of renting?
- Geen extra waarborg nodig. De leasingmaatschappij is juridisch eigenaar van de bedrijfswagen die jij in gebruik neemt. De wagen zelf dient als waarborg.
- Eigen middelen gebruiken voor andere doeleinden. Je hebt meer eigen middelen ter beschikking door niet zelf de aankoop te moeten doen. Zo kan je investeren in andere zaken.
- Minder administratie. De leasingmaatschappij koopt de wagen aan. De administratie van de aankoop, zoals de betaling van voorschotten, doet de leasingmaatschappij.
- Meer of minder aflossen? Je kiest voor een lage of hoge restwaarde en dus voor een zware of lichte aflossing.
- Nooit te veel btw betalen. De leasingmaatschappij betaalt de volledige factuur inclusief btw aan de leverancier. Zo krijg jij een gratis voorfinanciering van de btw en hoeft je bedrijf niet te wachten op een eventuele terugbetaling. De btw wordt nooit aangerekend op de volledige som, maar alleen in verhouding tot het gebruiksgenot.
- Jij kiest de leverancier. Jij onderhandelt bij de leverancier over de aankoop van de wagen. KBC Brussels koopt de wagen aan bij de leverancier die jij kiest.
Meer weten over leasing of renting?
Als ondernemer kun je een auto leasen of renten bij KBC Brussels. Er bestaan twee verschillende leaseformules:
Bereken het verschil
In KBC Brussels Mobile, KBC Brussels Touch en KBC Brussels Business Dashboard vind je een financieringsvoorstel op maat. De tarieven staan duidelijk vermeld. In een paar klikken kun je het krediet digitaal vergelijken.
Wil je andere roerende goederen zoals werkmateriaal of machines leasen of renten? Contacteer dan zeker de experts van KBC Brussels Live.