Moeten je klanten mobiel kunnen betalen?

Wat je als ondernemer precies moet doen om mobiele betalingen te kunnen ontvangen

Moeten je klanten mobiel kunnen betalen?

Wat je als ondernemer precies moet doen om mobiele betalingen te kunnen ontvangen

Mobiele betalingen? Zo werkt dat!

Mobiel, betalen, smartphone, betaalmiddel, MobilePay, QR-code, omnikanaal, veilig

Als handelaar moet je vandaag uiteraard nog altijd klassieke cash- en kaartbetalingen aanvaarden in je winkel. Maar door je klanten ook met hun smartphone te laten betalen, spreek je een breder publiek aan. Betalen met de mobiele telefoon is namelijk aan een opmars bezig. Contactloze NFC-oplossingen (Near Field Communication, waarbij de betaling gebeurt door de telefoon gewoonweg tegen een apparaatje aan de kassa te houden) zullen op termijn onze contreien veroveren, maar zover is het nog niet: de meeste smartphones hebben die technologie nog niet. Bovendien heeft Apple NFC nog niet opengesteld voor ontwikkelaars.

Momenteel gebeurt mobiel betalen dus op basis van een QR-code die gebruikers moeten inscannen. Dat kan bijvoorbeeld met de MobilePay-functie van KBC Brussels op de smartphone. De klant bevestigt de betaling simpelweg met zijn pincode of vingerafdruk. Een bankkaart en een kaartlezer zijn dus niet meer nodig.

De MobilePay-oplossing van KBC Brussels heeft als bijkomend voordeel dat die al geïntegreerd is in de KBC Brussels-app voor mobiel bankieren. De betaling gebeurt rechtstreeks via de rekening van de klant: die hoeft dus geen betaalkaart meer te koppelen of eerst een prepaid potje aan te leggen. Op voorhand activeren is evenmin nodig.

Mobiel betalen? Scan en bevestig, meer is het niet!

Christophe Tuerlinckx, Business Development Manager Payments & Cards KBC Brussels

Maak het leven van je klanten makkelijker

Mobiel, betalen, smartphone, betaalmiddel, MobilePay, QR-code, omnikanaal, veilig

Handelaars die hun klanten via een QR-code laten betalen, geven eenzelfde betaalbeleving in hun webshop en in hun fysieke handelszaak. Ze creëren één ervaring over alle verkoopkanalen heen. Dat past perfect in een omnikanaalstrategie. Je klanten krijgen bovendien de kans om het betaalproces eerst thuis - tijdens het onlineshoppen - te ontdekken, om het daarna in je winkel toe te passen. Dat leerproces maakt het systeem nog toegankelijker. Goed om te weten: MobilePay kan ook gebruikt worden voor betalingen tussen particulieren. Dat komt de uniforme gebruikservaring nog meer ten goede.

Door de KBC Brussels-Betaalknop in je webshop te integreren, verschijnt het KBC Brussels-logo op de betaalpagina van je webshop. Als je klant daarop klikt, kan hij gemakkelijk betalen door met zijn smartphone de QR-code op het scherm in te lezen (te scannen). Enkel nog bevestigen met de persoonlijke code van zijn KBC Brussels-toepassing en de betaling is gebeurd. Dat kost je als handelaar niets. MobilePay in je fysieke winkel aanbieden, is iets complexer, omdat het bepaalde aanpassingen van je IT-infrastructuur vraagt.

Je kunt er ook gratis getrouwheidsprogramma’s aan koppelen. Dat kan bijvoorbeeld via Joyn, een platform voor digitale spaarkaarten. Daarmee sparen je klanten punten wanneer ze in je winkel en op termijn ook in je webshop betalen met hun smartphone. Zulke loyalty programs horen dus ook thuis in je omnikanaalstrategie.

Mobiel betalen is zonder twijfel net zo veilig als online betalen met de kaart en kaartlezer.

Christophe Tuerlinckx, Business Development Manager Payments & Cards KBC Brussels

Zijn mobiele betalingen veilig?

Vroeger moest je als handelaar een keuze maken tussen gebruiksgemak en risicobeheersing. Betalingen die met een kaartlezer bevestigd moeten worden zijn veilig, maar omslachtig. Studies hebben uitgewezen dat 17% van de onlineshoppers afhaakt bij de selectie van de betaalmethode. Dat zijn vaak consumenten die geen zin hebben om uit de zetel te komen om een kaartlezer te zoeken. Wanneer ze MobilePay gebruiken, hoeft dat niet meer. Bovendien is de transactie streng beveiligd en ligt het risico altijd bij de kaartuitgever.

In het kort

Mobiele betalingen...

  • gebeuren meestal via een QR-code.
  • combineren gebruiksgemak met veiligheid.
  • kun je makkelijk aanbieden in je webshop.
  • kun je ook overwegen in je fysieke winkel.
  • kun je koppelen aan getrouwheidsprogramma’s.

Smartphone: het betaalmiddel dat je klanten altijd bij de hand hebben

Mobiel betalen is de toekomst. Maar hoe zorg je daarvoor als handelaar? En wat verwachten je klanten precies?
Smartphone: het betaalmiddel dat je klanten altijd bij de hand hebben

Zoveel cash mag je ontvangen

  • Ontdek welk maximumbedrag
  • Wanneer is het niet toegelaten?
  • Wat als je de regels overtreed?
Zoveel cash mag je ontvangen

Betalen met kaart blijft de meest gekozen betaaloptie

Mobiele betalingen zie je overal opduiken. Betekent dat dan dat je kaartbetalingen niet meer moet aanbieden?
Betalen met kaart blijft de meest gekozen betaaloptie

Betaalterminal: waar let ik op?

Cash of kaart? Laat de keuze aan de klant, en plaats een betaalterminal voor bankkaarten in je winkel.
Betaalterminal: waar let ik op?